Tidigare skrev jag om hur du styrs av reptilhjärnan, där vi bland annat gick igenom hur Aftonbladet lever på negativ sensationalism som får oss alla att klicka bakåt och REAGERA istället för att analysera.
Nu tar vi och kikar på hur du charmas av andra både på individ och gruppnivå, samt kan utnyttja denna kunskap till att försätta en större skara människor i ett framåtklick för ökad produktivitet, kreativitet och välmående. Vad mer kan man be om?
Lär dig hur mästerkompassen fungerar
Första steget är att lära dig hur din Mästerkompass fungerar. När vi nu vet att luktsinnet är direkt kopplat till vår amygdala, är det inte svårt att förstå varför parfymer ofta har en sådan positiv effekt på oss. Vill vi få någon att t.ex tycka om oss eller attraheras av oss, så vill vi skapa kopplingen att vår närvaro får dem att må bra. Luktar du gott så får du amygdalan att klicka framåt, personen känner välbehag och skapar den kopplingen till dig.
Såhär ser processen ut:
God doft -> Skapar framåtklick hos den andre -> Andra personen mår bra -> Du är nu aktiveraren av den andres belöningssystem (välmående).
Kortfattat:
Person A kommer in i bilden -> Person B mår bra av personens närvaro.
Klicka gruppen framåt
Visst verkar det så uppenbart nu? Du har säkert varit med om det ett flertal gånger. Det kallas för att “sätta stämningen”.
Ska du ha en föreläsning? Redovisning? Presentation? Och har rummet för dig själv och tid att förbereda, ställ ut doftljus! Och då menar jag inte doftljusen från Åhlens som påstår sig lukta jordgubb, tänk istället naturligare dofter som majoriteten av oss troligtvis kommer uppskatta.

Tänk även vad det är du ska föreläsa om, och nyttja det till din fördel. Ska du prata om kaffe, kan du troligtvis tänka dig att de som kommer är kaffeentusiaster. Lägg ut kaffebönor och skapa den doften i rummet, mass-klick framåt!
Föreläser du om träning rekommenderar jag dock inte att hänga runt svettiga träningskläder..
Problemet
Tyvärr, samtidigt tack och lov, så är vi alla olika. Det betyder att vi har olika associationer och upplevelser av olika dofter. Det som för en person är ett massivt framåtklick och himmelsk doft, betyder endast överparfymerad huvudvärk för någon annan.
Nyckeln ligger i att hitta grundläggande dofter som majoriteten kommer uppskatta, samt även fundera på vilka din publik är.
Nu vet du också att luktar rummet unket så börjar du på minus. Gör inte det.
Ankringar
Ankringar är ett annat ord för associationer. Majoriteten av oss uppskattar t.ex en fräsch doft av citrus. Det betyder inte att du ska spraya dig själv med doftrengöraren du gömmer på toan. Den luktar oftast främst kemikalier och kommer för de flesta vara ankrat (associerat) till toan. Du vill inte förknippas med en toa.
Här är ett gammalt knep du kanske hört talas om. Säg att du vill attrahera någon, ta reda på vad hens förälder (av motsatt kön oftast) använder för parfym/rakvatten och köp likadant. Låter kanske lite märkligt, men den doften kommer troligen aktivera minnen av kärlek och trygghet hos personen, som hen kan ha upplevt under sin uppväxt, och ännu upplever. Har hen dålig relation med föräldern? Bakåtklick. Wops.
Sammanfattning
Amygdalan är den delen av hjärnan som bestämmer om vi ska må bra eller dåligt. Doftcentret i hjärnan är direkt kopplade till amygdalorna, och är vår mest direkta väg till att påverka om vi mår bra eller dåligt.
Problemet med doften är att vi ofta gillar olika. Men det finns grundläggande uppfriskande dofter som den överlägsna majoriteten kommer uppskatta.
Nu kan du inte bara få andra att må bra, men även ankra dig själv eller det du gör, till det välmåendet.
Desto mer vi lär oss om hjärnan, desto mer kan vi påverka både vårat egna och andras mående.
Om du tycker detta är intressant så rekommenderar jag även:
Hur du och din hjärna fungerar – Del 1
Hur du och din hjärna fungerar – Del 2
Lär dig bli Lycklig! Små saker för Stor Lycka!
Ha det bäst!
Robin