dina känslor gör dig sjuk

Dina känslor gör dig SJUK

Vi är inte riktigt där ännu, men det kommer.

Insikten om att dina känslor och fysiska symptom går hand i hand kallas idag för holistisk hälsa. I framtiden tror jag vi kommer kunna kalla det för allmänt vett.

Varje dag träffar jag människor som kommer från olika bakgrunder i livet, vissa är så otroligt glada över att få dra igång sin träning och göra en livsförändring att de redan vid första mötet står där med världens bredaste leende nästan intatuerat i ansiktet.

Andra människor börjar mötet med att berätta vad de inte klarar av och inte kan/tänker äta (Relevant läsning: Vad bestämmer hur jag mår?).

Det finns en sådan uppenbar koppling här som ännu inte är officiellt accepterat.

Mindset och mående

De med en negativ inställning som utgångspunkt har det inte lätt. Oftast har de krämpor, jobbiga saker i livet har hänt och fortsätter hända dem, och de ska försöka göra sitt bästa trots det. "Livet är bra orättvist.."

Kontra det med människor som utgår från en positiv inställning som väldigt sällan råkar ut för kronisk smärta eller är särskilt olycksdrabbade i livet. "Livet är en enda stor källa av möjligheter!"

Det är lätt att se hur dessa två olika läger har lätt för att störa sig på varandra.

Kan det vara så att den krämporna och händelserna är vad som orsakar den negativa inställningen? Eller är det tvärs om?

Samband

Oavsett i vilken ordning det hela kommer så är det svårt att neka sambandet. Och just detta samband är något vi tar helt för givet.

Jag både ser och upplever det gång på gång:

  • Kunder går till psykologer och blir sedan av med sin ryggsmärta.
  • Kunder kommer till mig och tränar och upplever en konstant reducerad stressnivå.
  • Nackmassage tar bort huvudvärken, eller meditationen som släpper på spänningarna runt axlar och nacke.

Vår kropp berättar för oss hur vi mår inombords, samtidigt som vårt psyke lägger grunden för våra fysiska symptom.

Påverka kroppen för att påverka knoppen. Och tvärs om.

Så vad kan jag göra?!

Ännu idag är detta ett intressant och relativt outforskat område. Det finns många bra tekniker att nyttja och majoriteten av dem är tyvärr inte alls särskilt kända.

Du kan utforska Resurs-fliken för att ta del av några verktyg jag hittat och funnit oerhört effektiva.

Detta fortsätter dock att vara en work in progress och jag slutar aldrig att leta efter metoder som kan hjälpa mig själv och andra människor att må bättre.

För att lämna inlägget i en sådan där halv-taskig cliff-hanger så kan jag berätta att jag hittat en teknik som hittills är den överlägset starkaste metoden för att skapa välmående.

Den har hjälpt mig att fullständigt bearbeta traumat från att ha varit närvarande och inlåst vid terrorattacken i Stockholm när ingen annan metod ville ge mer än temporär avlastning. Inga fler triggers, mardrömmar, katastroftänk eller negativt dagdrömmande.

Jag vet, taskig cliff-hanger, förlåt!

Vi hörs snart!

Robin

1 Maj

1 Maj och äntligen börjar vädret vända! Hoppas det håller i sig så att våren kan komma på riktigt!

Idag är det röd dag så jag hade bara ett pass med crosscage vid lunch, sen har jag varit ledig. Idag körde vi en blandning av EMOM, Tabata och AMRAP. Jobbigt, men hade grymt duktiga deltagare som köttade på under hela passet. Sen körde jag ett eget benpass efter det. Har äntligen fått lite mer struktur på min egen träning. Nu kör jag två dagar ben/rumpa, en dag rygg och en dag armar/axlar/bröst. Resten av dagarna blir det cardio eller någon annan aktivitet. 

Sen jag kom hem har jag suttit och kollat runt på massa möbler. Vi har nämligen troligtvis hittat ett ställe som vi kan få hyra nu när kontraktet på den här lägenheten går ut. Men den är inte möblerad så vi kommer behöva köpa en del grejer. Och jag som tycker sånt är askul sätter såklart igång och kollar och planerar innan vi ens vet om vi får flytta dit haha! Smålänningen i mig kommer fram och vill hitta bra deals! Håller i vilket fall alla tummar och tår för att vi får den här lägenheten, hade varit drömmen!

Ska dock ta en paus nu och passa på att sätta mig på balkongen en stund och njuta av värmen. Älskar verkligen Sverige när solen kommer fram och fåglarna börjar kvittra. Så fridfullt!

Hoppas du får en fortsatt fin dag!

Linnéa

Bouldering

I helgen bjöd våra kompisar Erika och Ludde med oss till att prova på klättring, eller rättare sagt bouldering. I bouldering så klättrar man fritt utan rep och sele och inte lika högt som på en vanlig klättervägg. Där man klättrar finns det som olika banor med olika svårighetsgrader. Du ska följa greppen som har samma färg upp till toppen och du är klar när båda händerna har nuddat “slut-greppet”. 

Det var sjukt kul att testa något nytt. Lite läskigt i början då vi båda är höjdrädda. Även om vi inte klättrade särskilt högt så tog det ett tag att bli av med skakningarna som ofta kom när man kom lite högre upp. Att hoppa ner var också något vi fick träna lite på. 

Vi köttade på på olika väggar i nästan 5 timmar. Tiden verkligen bara flög iväg! Det som sa upp först var händerna, dem va riktigt ömma där på slutet. Tack gode gud att vi hade kalk och tejp kan jag säga! Idag har vi träningsvärk i muskler vi inte ens visste att vi hade… Ryggen och armarna gör ont vid minsta lilla rörelse. Men det är rätt skönt. Då vet man att man har gjort något haha!

Riktigt kul för min del att känna att min egen träning börjar ge lite resultat. Jag har senaste tiden jobbat ganska mycket med att bygga upp styrkan i överkroppen (svårt med en skadad axel och extremt mycket muskelknutor) och i helgen fick jag ett kvitto på att det faktiskt går framåt. Orkade mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra!

Här kommer två filmer när vi klättrar. Robin kör en ganska svår bana och jag en ganska lätt. Gick tillbaka till en av de första jag testade och den var så mycket enklare efter att ha kört i några timmar!

Linnéa

Det bästa systemet

Det bästa systemet

När det kommer till både träning och kost så finns det så många olika filosofier och teorier. Vissa är specialiserade medan andra hävdar sig vara den ultimata formen. Kanske har du hört talas om några av dem inom kost?

  • LCHF
  • GI
  • 5:2
  • 16/8
  • Kalorier in – kalorier ut
  • LCHP
  • “Äta rent”
  • Raw

etc etc. Likadant gäller inom träning:

  • Helkropp
  • Split
  • Högfrekvens
  • Lågfrekvens
  • Mind-muscle
  • RPE (Rate of Percieved Effort)
  • Högintensivt
  • Lågintensivt
  • Progressiv överbelastning
  • Konjugeringssystem

Blaha blaha..

Vad funkar? Vad funkar inte?

Learning by doing

Det absolut bästa sättet jag hittat för att komma fram till bra resultat är genom att prova sig fram, notera resultaten och behålla det som fungerar, förkasta det som inte fungerar.

Vi tar ett konkret exempel.

Jag och Linnéa har nu varit på LCHF ett par månader, och det fungerar utmärkt! Det finns dock tydliga riktlinjer av vad som bör ätas, och vad som inte bör ätas. Nu har vi undvikit kolhydrater under en längre tid, och maximerat fettintaget. Nu är vi på en nivå där vi kan kolla vad vi lärt oss, och börja experimentera.

Vi vet att vi mår bra av ett högt fettintag, men är alla kolhydrater likadana? Vi började experimentera och har hittills kommit fram till detta:

  • Bananpannkakor fungerar utmärkt
  • Havregryn fungerar
  • Bär fungerar
  • Viss frukt fungerar (behöver experimentera mer med mängder)
  • Sötpotatis fungerar
  • Ris/Potatis fungerar inte särskilt bra
  • Ost fungerar i mindre mängder
  • Honung fungerar i mindre mängder

Detta är fortfarande ett work in progress.

Skapa ditt system

Stirra dig inte blind på studier, låt dem inspirera dig och bjuda in till utforskning. Kolla vad som fungerar och inte fungerar, behåll det som fungerar och gå vidare.

Detta gäller likadant med träning:

  • Vilka övningar fungerar för dig? Får du bra kontakt? Har du sett ökning i dina “huvudlyft” om du nu har sådana?
  • Konditionsträning genom löpning eller intervaller? Strunta i studierna, vad fungerar och motiverar DIG?
  • Äta 2 gånger om dagen eller 5? Vad mår du bäst av? Vad ser du bäst resultat av?
  • Experimentera
  • Notera
  • Experimentera mera
  • Notera mera

Lycka till!

Robin

Tre grymma övningar för hela kroppen!

Hoppas du har haft en fin påsk, eller fortfarande har om du har turen att vara ledig idag. Vi var uppe hos Robins föräldrar i Sandviken och hälsade på i helgen, men idag drog jobbet igång igen.

Idag tipsar jag om tre stora och effektiva övningar som aktiverar i stort sätt hela kroppen. Super om du bara vill köra något snabbt eller också om du helt enkelt vill göra en genomkörare av kroppen!

Vill du ha mer inspiration kolla gärna in övningsbanken!

Burpees

Allas favoritövning! Eller? En jobbig jäkel som verkligen får igång flåset.
Grunden är att du från stående ska komma ner med bröstet i golvet och sedan ta dig upp igen. Det här är det vanligaste sättet: (eller i alla fall så som jag gör)

Börja stående. Sätt händerna i marken med böjda ben. Hoppa ut med fötterna till en planka och sänk dig ner tills bröstet nuddar marken eller hoppa ut och lägg dig med bröstet i marken direkt. Det sista alternativet går ju snabbast.

Från liggande trycker du dig sedan upp till huk, kom upp till stående och gör sedan ett hopp med en klapp.

Upprepa så många gånger du orkar.

Skalning: Börja stående och gå ner på knä, gå ner med bröstet i marken och tryck dig sen upp till knä igen.

Breakdance

Lite speciell övning med mycket fokus på bål och balans. Jag vet inte vad den heter egentligen, men jag brukar kalla den för breakdance. Jobbigare än det ser ut. Ska förklara den så bra jag kan!

Börja stående på alla fyra och lyft upp knäna några centimeter från marken. Spänn magen! Vrid knäna lite lätt åt höger. Lyft vänster fot och för in den framför höger ben, samtidigt lyfter du höger arm uppåt. Sträck ut vänster ben och sträva efter att hålla det över marken. Höger fot har vridits så du har hela foten i golvet och ganska nära rumpan. Rumpan är fortfarande över marken, undvik att sätta dig ner.

Gå tillbaka till startpositionen samma väg. Gör sedan samma sak åt andra hållet.

Fokus ligger på kontroll av kroppen så stressa inte igenom övningen.

 

Thrusters

En knäböj med press kan man säga. Mycket fokus på ben och axlar.

Du behöver en vikt av något slag. Det kan vara allt från en vattenflaska, en sten eller hunden. Bara det är något som är relativt tungt och du kan lyfta det över huvudet så funkar det.

Starta i knäböjsposition. Fötterna lite bredare än höftbrett isär, tårna lite lätt pekade utåt, stol hållning och en lätt spänning i magen. Vikten brukar jag hålla mot bröstet och med armbågarna under så att dem avlastar armarna.
Gå ner i en knäböj, gärna till 90 grader (knähöjd med rumpan) om du kan, härifrån trycker du dig snabbt upp till stående samtidigt som du pressar upp vikten över huvudet. Benen hjälper alltså till så att pressen blir lite lättare än om du hade stått stilla.

Tänk på att ha raka armar högst upp i pressen. Sträva efter att armarna är ungefär vid öronen.

Kom ner med vikten till bröstet och gå ner i en knäböj igen. Upprepa så många gånger du vill/orkar.

 

Har du någon favoritövning för hela kroppen?

Linnéa

Dietpoliserna hermans

Dietpoliserna avsnitt 4: Hermans Vegetariska på Fjällgatan

 

Ännu en vecka där jag och Jesper besöker en spännande restaurang för att se om det går att hitta god nyttig mat som är värt priset.

Missa inte avsnittets höjdpunkt: Jesper försöker uttala ordet "Salladsblad"

Bodypump!

Idag, för första gången på över ett år, körde jag ett Bodypump-pass. Det var så kul att testa igen, men såå ovant för kroppen!

Bodypump är ett koncept från Les Mills och är ett skivstångspass där du jobbar igenom hela kroppen. Man går alltså igenom alla muskelgrupper en i taget. Passet jag var på var dock 45 min istället för en timme som det brukar, så då togs biceps, triceps och nedvarvningen bort. 

Det var en skön känsla att vara tillbaka i en gruppträningssal som deltagare istället för instruktör. Även om jag själv jobbar hela dagarna med att planera träning åt andra och säga vad dem ska göra, så kan det verkligen vara en frihet att slippa planera för sig själv ibland. Att bli coachad och pushad av någon annan är guld när motivationen och inspirationen tryter. 
Passet i sig var riktigt kul. Bra musik och bra övningar. Det är inte så flåsigt utan handlar mer om uthållighet i musklerna i och med att du gör så galet många repetitioner. Mjölksyran kommer som ett brev på posten, iallafall för min del. Ben och axlar är värst tycker jag. Hade antagligen kunnat köra utan vikt på axlarna! Skyller på att jag har sån grym muscle-mind connection, då behöver man inte så tunga vikter för att det ska kännas haha! Skönt att få pumpa ut sig, märker att det är sån träning jag mår bäst av.

En knuff i rätt riktning

Jag kan verkligen rekommendera Bodypump (eller skivstång) och gruppträning överlag, särskilt om du har fastnat och behöver en knuff att komma igång med träningen igen. Du kommer dit och någon berättar vad du ska göra. I stort sätt alla pass går även att anpassa efter din förmåga. Personlig träning kan också vara ett sätt att komma igång, lära dig hur du kan träna och vad du ska tänka på teknikmässigt. Jag själv tycker träningen blev så mycket roligare efter min utbildning där jag fick mer förståelse för kroppen och vad man ska tänka på i vissa moment. 
Det här var en bra påminnelse till mig själv känner jag, just nu har jag en liten träningssvacka och då behöver jag mer pass där jag lägger över planeringen på någon annan. 

Vad tycker du om gruppträning? Yay or nay?

Linnéa