6 saker jag lärde mig av Amandeep Thind

I onsdags var jag på Tony Robbins workshop Unleash the Power Within Preview med en av hans top-coacher som föreläsare, Amandeep Thind.

En minst sagt inspirerande workshop där han delar med sig av bland annat sin egna resa från ett enrumshus i Indien till att stå och föreläsa på de stora scenerna i London, till olika verktyg han använder för att fortsätta utvecklas och lyckas nå sina mål.

I sin 3-timmars föreläsning täcktes mycket material, och som han själv nämnde så minns vi oftast endast 10% av det vi får höra. Här är mina 10% som jag fann viktigaste och tar med mig från dagen:

  1. Frågor tar tillbaka människor till nuet –  Hur många gånger har du inte pratat med någon, de står där, kanske t.o.m tittar på dig, men de är någon annanstans? Deras tankar har flugit iväg. Ställ en fråga och de tas ur sin sinnesstämning, de stannar upp en sekund och tänker efter, och sedan har du deras närvaro igen.
  2. “Din miljö är starkare än din viljestyrka” –  Framgångsrika människor omringar sig med andra framgångsrika människor och rutiner (se även artikeln Viljestyrka eller Rutiner?) som konstant tar dem framåt. Om du vill gå ner i vikt, tror du “äsch klart du ska ha en kaka till eftermiddagskaffet” eller “nu gör vi det här, du är stark, du fixar det!” kommer ta dig mot ditt mål? Community är allt!
  3. Erfarenhetsbaserad kunskap > Teoretisk kunskap – För att veta vad du pratar om behöver du uppleva det. Han själv har använt tandemhopp som metafor för att möta sina rädslor under en längre tid. Det var inte förrän han själv upplevde det som han insåg hur hjärnan verkligen reagerar i den situationen, och vilken kraft rädsla kan ha på oss när den väl sätter sina klor.
  4. Fokus, du finner det du letar efter – Livet är subjektivt och din hjärna är mästare på att filtrera. Har du någonsin köpt något exklusivt, kanske en ny modell av bil? Endast för att sedan upptäcka att “nästan alla” verkar helt plötsligt ha den modellen som du tidigare aldrig sett? De fanns alltid där, men nu fokuserar du på det, och hittar dem. Varför känns vårt samhälle osäkrare och mer kaotiskt än någonsin, fast statistiken visar att vi aldrig haft så lite brott och våld som nu? Vad skulle hända om du spenderade 20 minuter varje morgon till att läsa en bok om personlig utveckling istället för Aftonbladet?
  5. Peak State –  Att försätta sig i ett högpresterande lyckligt stadie är enkelt! Bland annat genom att inse att våra rutiner bestämmer hur vi mår och presterar. Det finns ett enkelt snabbt knep som direkt försätter oss i ett lyckligare och effektivare stadie. Mer om det strax.
  6. Meditation är den största grunden till allt – Detta var ingenting han tog upp under sin workshop. Han hade ett lugn i sig som jag endast sett hos folk som mediterar, så jag frågade honom om det. Han berättade att meditation är ingenting han brukar prata om i väst, då det inte är särskilt accepterat och de flesta vill ha mer “världsliga lösningar”. Men eftersom jag frågade pratar han gärna om det.

Hans åsikt var att meditation sätter den största grunden för all form av utveckling, och är något han starkt rekommenderar för alla. Mer specifikt tog han upp Vipassana (en form av fokusmeditation) som något som hjälpt honom ofantligt mycket.

Läs mer om vad en fokusmeditation är och hur du gör det här.

imag0822

Jag och min vän Jesper Sohlin (https://coachjesper.wordpress.com/)

Hur försätter jag mig i Peak State?

Amandeep tog ett fantastiskt exempel som jag tyckte var klockrent. Han pratade om hur det är när ens fotbollslag vinner world cup. Laget segrade! Vi hurrar! Hela landet firar! JAA! Vi gjorde det!!!

Amandeep tar en liten paus och tittar på oss… “Ni har inte gjort någonting!” Men kolla hur alla mår! Alla firar, de är på topp, de mår verkligen sitt bästa, egentligen helt utan anledning! Ett gäng killar eller tjejer långt härifrån har sparkat en boll in i ett mål och helt plötsligt är du i ett stadie av helt underbart mående och lycka.

Vi fick själv erfara samma sak.

Efter ett tags föreläsande bad han oss ställa oss upp. Jag tittar till vänster, där sitter Jesper och han är tydligt trött. Han har varit uppe tidigt, och föreläsningen har hållit på ett tag. Det är uppenbart att det slitit på hans fokus och är i ett lågt stadie.

Vi ställer oss upp och blir ombedda att sträcka våra händer upp i luften, sträcka på oss åt olika håll och sedan massera varandra. Vi avslutade med att alla klappade sina händer och ropade så högt vi kunde, han samlade ihop energin och desto mer vi klappade och ropade, desto närmre förde han ihop sina händer. När de väl var ihop var vi klara. Vi ökade intensiteten mer och mer, tillslut klappade han igen händerna och vi kunde sätta oss igen.

Jag kollar till vänster och ser en mycket glatt leende och fokuserad Jesper. Han var som en annan människa. För vadå? Att han ställt sig upp och rört lite på sig? Klappat sina händer och ropat som en galning? Jag var inge bättre själv. Vi kollar på varandra och kan inte sluta le, vi mår så sjukt bra just nu.

Peak State = Förändra din fysiologi

Genom att förändra hur du rör på dig, ditt kroppsspråk, så förändrar du hur du mår. Om jag ber dig tänka på hur en osäker person ser ut, vad ser du då?

Kanske har personen en dålig hållning, framåthängande axlar, gärna handen för munnen, ett svagt kroppsspråk etc.

Och om du skulle tänka på en säker person, vad ser du då? Troligen den exakta motsatsen, bra hållning, axlarna bakåt, öppet center (täcker inte kroppen), starkt kroppsspråk..

Så om en osäker person stänger ner, medan en säker person öppnar upp, vad är svaret? Vi öppnar upp kroppen! Vi skapar förändring genom att gå från ett stängt läge, och öppna upp det genom att skapa rörelse!

Sammanfattning

Jag är otroligt tacksam för föreläsningen, både för inspirationen och redskapen som gavs. Jag tror att om allt ska sammanfattas till en enda mening, om hur du lyckas i vad du väljer, och mår så bra som du vill må, så är det:

Mindset är allt.

Amandeep går alltid på toa innan han ska tala, och står och hoppar och ler med armarna rakt upp i luften som ett fån. Detta försätter honom i Peak State. Använd detta när du behöver förändra hur du mår, eller när du är i en situation där du ska prestera och är orolig för det. Använd Peak State när du vill må bra!

Peak state kommer få dig att klicka framåt. Se vad som händer när du förstärker effekten och även gör det manuellt!

Klicka här för att lära dig hur du klickar amygdalan framåt.

Lycka till!

Robin

resized_20161207_215625

(Allan Solomátin, Amandeep Thind, Jesper Sohlin och Jag)

0 thoughts on “6 saker jag lärde mig av Amandeep Thind”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *