Få bättre resultat på mindre tid

Vi har alla olika mål och prioriteringar i livet, och för att nå dit kommer du behöva betala, inte nödvändigtvis med pengar, men främst med din tid och energi. Hur kan vi få bättre resultat trots mindre investeringar?

Genom Paretoprincipen, även känd som 80/20-regeln.

80/20-regeln säger att 20% av orsakerna står för 80% av verkan. Med andra ord, 20% arbete ger 80% av resultaten.

Låt oss börja med att ta träning som exempel.

Vi låtsas att dina mål är att bygga muskler, bli starkare och rörligare.

Vi tar och jämför ett standardschema och ett effektiviserat schema med 80/20-regeln som båda siktar på samma mål.

Standardschemat:

  • Träna 5 gånger i veckan
  • Isolera och träna 1-2 muskelgrupper per träningspass (totalt ca 6 övningar)
  • Varje pass är 1 timme långt
  • Extra mycket fokus på stretching för att skapa rörlighet

Sammanfattning: Du tränar igenom hela kroppen en gång i veckan på totalt 5 timmar.

Schema med 80/20-regeln:

  • Träna 3 gånger i veckan
  • Använd helkroppsövningar (totalt ca 1-3 övningar)
  • Varje pass är 30 minuter långt
  • Rörlighet på köpet av de stora övningarna som t.ex knäböj (squats)

Sammanfattning: Du tränar igenom hela kroppen 3 gånger i veckan på totalt 1.5 timme!

squat knäböj gjord med stångSquats (knäböj) med stång

Detta är träningsekonomi, mesta möjliga resultat av minsta möjliga insats. Det betyder inte att vi ska röra på oss mindre, vi är gjorda för att röra på oss! Det betyder helt enkelt att du kan vässa dina resultat och effektivisera ditt liv genom att göra smarta val.

Vill du få mer energi och komma i bättre form? Gör små förändringar som skapar stora resultat över tid.

“There are two kinds of habits: those that serve you, and those that don’t.” ~ Jeff Olson

Klyschigt men så effektivt. Gå i trappor istället för att ta hissen/rulltrapporna. Gå/cykla till jobbet. Bär matkassarna lite extra långt. Ta en promenad medan du pratar i telefonen etc.

Om du bor i en lägenhet och börjar ta trapporna varje dag istället för hissen, låt oss säga att det är 50 trappsteg och du går ut och kommer hem ca en gång om dagen. Då ser matten ut såhär:

50 trappsteg för att komma ut. 50 trappsteg för att komma hem. Totalt 100 trappsteg om dagen.

Vad händer om en månad? 100 x 28 = 2 800 trappsteg!

Ett halvår? 100 x 182 = 18 200 trappsteg!

Ett år? 100 x 365 = 36 500 trappsteg!!

Nu är du på Rocky nivå! Och från vilken insats? Du gjorde en minimal förändring, som över tid får stora resultat. Ett perfekt exempel av 80/20-regeln. Nu kan du börja skapa goda rutiner med denna regeln för att verkligen boosta ditt liv!

Kan du hitta fler användningsområden för 80/20-regeln? Vad sägs om att ta dig tiden att lära dig memorera på effektivaste möjliga sätt?

Lycka till!

Robin

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *