Du måste prestera

Du måste prestera

Vi har det i livet och det började tidigt.

Du började i skolan, saker var fortfarande roligt, du lekte och lärde dig på det sätt som är optimalt för hjärnan: när du har kul. Sedan kom läxor där små krav på att prestera tillkom. Du blev tillsagd att sitta still i fler timmar om dagen. Plötsligt räckte det inte med att sitta still i skolan, nu fanns även läxor med i bilden som skulle göras. Fler stillasittande timmar, mer krav på att prestera. Nästa steg var uppsatserna.

Sedan kom proven. Allvarsgraden börjar gå upp, fixa bra betyg om du vill lyckas i livet. Mer stillasittande, fler krav.

Du går ut skolan. Dags att göra rätt för sig. Skaffa ett jobb, fixa en inkomst för att överleva. Kanske ett sådant där härligt kontorsjobb? Du är trots allt anpassad till det nu.

Skadan

Visste du att 87% av all kommunikation är icke-verbal? Det vill säga, det mesta av våra uttryck sker genom kroppsspråk. Åker du till Italien är det tydligt, och är du utomstående som reser till Skandinavien är skillnaden även där väldigt tydligt. Vi rör knappt på oss. Vi pratar, ofta i en monoton klang, och håller vara armar och ben i shack.

Vi kan vara ett av världens mest hämmade folkslag, och det är inte konstigt när hela vår uppväxt är baserad på att öka vårt IQ till full bekostad på vårt EQ. När kreativitet och uttryck nedvärderas till odisciplinerat dagdrömmande.

Läs mer om IQ och EQ här.

Träning som rehab

Låt träningen bli ditt sätt att slå dig fri. Att skapa rörelse i kroppen och frigöra blockeringar som vi insatt efter så många års stillasittande.

Du vet redan hur en deprimerad och osäker människa ser ut. Deras axlar är framskjutna, hållningen är dålig, rösten svag.

Du vet även hur en lycklig och säker människa ser ut. Det är som exakta motsatsen av beskrivningen ovan. Hur många ser du som anammar det kroppsspråket när de börjar träna?

Tillför den hemliga ingrediensen

Gör inte din träning till ännu ett "måste" i livet. Det är inte nästa ställe där du behöver prestera, det är ett ställe där du istället får agera.

Hur många människor har du träffat som berättat om hur rolig deras skoltid var? Ofta var det kravfyllt, hämmande och tillbakahållande. Och sedan blev vi även mästare på att sitta still.

Här är hemligheten:

Gör din träning rolig! Det är nyckeln till att öppna upp kropp och sinne! Hitta din psykologiska och neurologiska träningsprofil. Det är bara ett fancy sätt att säga; hitta den träning som du uppskattar mest! Här är lite riktlinjer:

  • Gillar du att känna inåt i din träning? Prova muskeluppbyggning eller Yoga!
  • Gillar du att släppa lös djuret i dig när du tränar? Prova styrketräning!
  • Gillar du känslan av endorfinrus under eller efter träningen? Prova HIIT! (High Intensity Interval Training)
  • Gillar du gruppdynamiken och att kämpa tillsammans? Prova gruppass!

Gruppträning lillsved

Vi hörs snart igen!

Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *