träna hjärnan och kroppen genom att delta i förändrings-torsdag

Förändrings-torsdag: Säg nej

Som många av er vet så skriver vi både om fysiskt och om psykiskt välmående här på bloggen. De två senaste förändrings-torsdagarna har handlat om fysiskt välmående och fysiska mål, så idag lägger vi upp ett mål som istället ska hjälpa oss att må bättre på insidan.

De tre första utmaningarna hittar du här:

Nytt Koncept ~ Förändrings-Torsdag!

Förändrings-Torsdag: Vi trappar upp!

Förändrings-torsdag: Bygg upp svagheter 

Utmaningen

Den här veckan kommer utmaningen (som du säkert förstod av titeln) vara att säga nej.
Det är många som är stressade i samhället idag. Vi sätter höga krav på oss själva och ibland sätter även omgivningen krav på oss. Krav som inte alltid är realistiska eller som vi inte mår så bra av alla gånger.

Tanken med den här utmaningen är att du ska tänka efter lite extra vad du gör för andras skull och vad du gör för din egen skull. Visst, det är superbra att hjälpa en kompis eller kollega om de ber om det, men bara om du själv känner att det är värt det. Ditt välmående måste gå före att "vara snäll". 

På dina villkor

Vi förstår att de här utmaningen för vissa skapar en stress i sig. Tanken på att inte vara omtyckt eller göra någon besviken kan vara otroligt stressande om du känner ett behov av att alltid vara andra till lags. Och det är klart att det är härligt att vara omtyckt, men som sagt; det måste vara på dina villkor. Att du stressar ihjäl dig och mår dåligt är väldigt sällan värt det i slutändan.

Det vi menar är såklart inte att du ska säga nej till allt, tvärtom! Säg ja allt vad du orkar. Förutsatt att det är något du kommer må bra av och vill prioritera vill säga.

Sammanfattningsvis

Ta den här veckan och tänk över din livssituation och vilka val du gör. Vad stressar dig och vad kan du göra åt det? Finns det något beteende du kan ändra för att ge dig själv lite mer frihet och avslappning? Allt du kan hitta är bra, stora som små saker.

Lycka till och simma lugnt!

Linnéa och Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *