träna hjärnan och kroppen genom att delta i förändrings-torsdag

Förändrings-Torsdag: Vi trappar upp!

Små förändringar ger i slutändan stora resultat. Varje onsdag publicerar vi en utmaning inför Förändrings-Torsdag där vi provar på någonting nytt. Detta kan inspirera, motivera och även potentiellt ge insikt. Vem visste hur svårt det var att leva med "jag vet inte"?.

Torsdagens Utmaning är:

Att alltid välja trapporna

Om alternativet finns och du vanligtvis tar t.ex hissen eller rulltrapporna, blir utmaningen att alltid välja trapporna. Den utdaterade analoga gångstilen kanske kommer tillbaka i mode?

Om du redan sitter och klappar dig över axeln för att du går i trapporna, ta då 2 trappsteg i taget!

Fortfarande stolt och mallig över att du ligger steget före och har gjort detta på rutin i åratal? Ta då 3 trappsteg i taget!

Låt oss säga att du antar denna utmaning och kände att det var så givande att du valt att skapa en rutin av att alltid ta trapporna. Nu kan vi göra lite intressanta preliminära uträkningar:

Om vi låtsas att din dagliga rutin består av att ta 30 trappsteg om dagen (vilket tar ca 15-30 sekunder), och du gör detta varje dag i:

En vecka: 210 trappsteg

En månad: 900 trappsteg

Ett halvår: 5 475 trappsteg

Ett år: 10 950 trappsteg!

Hur lång tid skulle det ta dig att ta 10 950 trappsteg? Ca 152 timmar!

Kostnad för 152 timmars träning? 15-30 sekunder om dagen! Genom att göra bättre val ökar du din förbränning, samt stärker benen och rumpan! Snacka om att dagliga små val ger långvarigt stora effekter.

Tycker du det låter svårt att hitta viljestyrka till att fortsätta? Läs artikeln Viljestyrka eller Rutiner, samt vidare om Hur du skapar rutiner. Slutligen, om du ännu inte skapat en rutin av det hela och finner dig i situationen där du funderar om du ska ta rulltrappan eller trapporna, använd dig då av 3-sekunders regeln.

Lycka till!

Robin och Linnéa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *