Hemmaträning knäböj

Hemmaträning för gymmare – Öka dina resultat

Att träna hemma är ett fantastiskt sätt att aktivera kroppen, bygga muskler, gå ner i vikt bli starkare och rörligare. Allt möjligt! Läs mer om fördelarna med att träna hemma här:

Del 1

Del 2

Om du nu har ett gymkort och trivs bra med din träning på gymmet, perfekt! Använd då hemmaträning som ett redskap för att öka dina resultat.

Hur?

Frekvens frekvens frekvens

Om du läst fördelarna med hemmaträning (mer specifikt del 2) så vet du redan att optimering ligger i frekvens! Det vill säga, desto oftare du tränar, desto bättre resultat. Detta är INTE sant om du bara går ner på gymmet och nöter på ditt vanliga schema, fast oftare. Du behöver träna SMARTARE för att inte överträna.

Trots att detta är mer specificerat för dig som är ute efter ett visst fysiskt resultat, så funkar det även på dig som tränar för välmående. Varför nöja dig med endorfinkicken några enstaka gånger i veckan när du kan få den upp emot varje dag? Med lägre intensitet och mängd!

För muskeluppbyggnad

Muskeluppbyggnad sker såhär:

Du bryter ner muskeln med träning, för att sedan reparera den till att bli större än innan.

Nyckeln till maximal tillväxt är att bryta ner muskeln PRECIS tillräckligt mycket för att påbörja en proteinsyntes (fint ord för muskeluppbyggnad från nedbrytningen).

Problemet med de mer populära schemana (träna igenom kroppen 1 gång i veckan) är att en muskelgrupp ofta tas ut till max. Den nedbrytningen är så stor att det inte nödvändigtvis ens blir resultat tillslut, då nedbrytningen blir större än vad kroppen lyckas reparera.

Om du bryter ner musklerna PRECIS tillräckligt mycket, kan du träna dem oftare, och bygga upp dem till en större massa för vardera gång. Det ser ut ungefär såhär:

Maximal muskeluppbyggnad

För styrkeökning

Styrkan sitter i ditt nervsystem. Det handlar inte främst om hur mycket muskler du har, men hur väl du kan använda dem.

Har du kikat på tyngdlyftningen på OS? Rekordet för att ta en stång från backen, till axlarna och sedan över huvudet (stöt) ligger i 56kg klassen på 170kg! De flesta av dessa killarna ser inte ut som de spenderat en dag i sitt liv på ett gym, och ändå är de överlägset starkare än andra 2-3x deras storlek.

Tyngdlyftning utan att träna hemma

För att få ett effektivt nervsystem behöver du träna träna träna för att lära hjärnan och kroppen hur musklerna ska användas på bästa möjliga sätt. Varje träningstillfälle är en chans till effektivisering. Det vill säga, desto oftare du tränar desto bättre resultat. Här behöver vi igen bli SMART med vår träning. Om du lastar på tunga vikter och kör varje dag är du inom kort utbränd.

För viktnedgång

Vill du gå ner i vikt så hjälper det drastiskt om du ökar din förbränning. Din förbränning ökas av träning (olika beroende på vilken sorts träning du gör). Genom att träna ofta så ger du dig själv en mer eller mindre permanent ökning till din förbränning, och en massiv boost till dina resultat. Igen, för att undvika överträning så gäller det att träna SMART!

Hemmaträningens roll

För dig som potentiellt inte har tid eller ork att ta dig ner på gymmet 5-7 gånger i veckan, blir hemmaträning ett fantastiskt komplement. Genom hemmaträning så ökar du snabbt och enkelt din frekvens, och därav dina resultat vare sig det är för välmående, muskeluppbyggnad, viktnedgång eller styrka.

Då hemmaträningen troligtvis kommer innehålla andra övningar än det du gör på gymmet skapar du även variation i träningen, vilket är en av många bra metoder för att kickstarta kroppens utveckling.

Kör hårt!

Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *