Träna hjärnan genom att klicka amygdalan

Hur du klickar amygdalan

Amygdalan är hjärnans mästerkompass som leder oss till överlevnad. Den kan också liknas vid en termostat som visar hur du mår. Är det + eller – grader där inne idag?

Att ta hjärnan från reaktiv reptilhjärnetänk till lycklig frontallobsaktivering är bara ett enkelt klick bort. Detta gör vi genom att manuellt aktivera hjärnans neurala kopplingar, vilket kan liknas vid att sätta nyckeln i tändningen. Du behöver inte veta hur en bil är uppbyggd för att kunna köra den, endast grundläggande funktioner som att gasa, bromsa, styra etc. Mer om det här.

Vare sig du tänker på det eller ej, så klickar du fram och tillbaka dagligen, likt en pong-match. Det räcker med att någon tittar lite snett på dig för att amygdalan ska uppfatta det som ett hot och du klickar bakåt (detta har oftast mycket mer om din uppfattning att göra än om själva tittandet). Likadant, finner du någon attraktiv människa som ger dig en inbjudande blick, klick! framåt, march!

Hur känns det då att klicka framåt eller bakåt? Ett av de enklaste sätten att göra det (förutom manuell stimulering), är att helt enkelt ta och sätta näsan vid sopkorgen. Är den fylld och kanske legat där ett tag, luktar det inte nog inte så mysigt. Perfekt! Ta dig ett djupt sniff! Nej ärligt, gör det.

15432cvesalius27olfactorybulbs

Hur kändes det? Fick du kanske känslan av “blä, här vill jag inte stanna?”. Snyggt! Du har nu klickat bakåt. Vårt luktsinne (rödmarkerat på bilden) är direkt kopplat till amygdalorna. De är en direkt ingångspunkt till att klicka framåt eller bakåt. Prova nu och ta dig ett sniff över något du tycker om, t.ex nybakta bullar, blommor, din hund (hundar luktar gott, var inte så dömande..) etc. Hur känns det? Vad händer i kroppen? Notera allt! Du har nu klickat framåt, om än bara för en kort stund.

Att klicka framåt är att aktivera vårt belöningssystem. Det betyder alltså att vi får en viss kontroll över endorfinflödet. Endorfiner är ett glädjehormon som även fungerar som smärtreducerande. Har du någonsin sett en person med huvudvärk, sitta och massera tinningarna? Det är omedveten amygdalaaktivering. Jag hade en kund med kronisk huvudvärk, som gick igenom flertal rullar alvedon i veckan. Genom att visa henne manuell amygdalastimulering kunde hon helt sluta med smärtstillande, och manuellt aktivera sina smärtstillande glädjehormoner.

Gör såhär:

Sätt pekfingrarna på den högsta delen på öronen

Gå nu 3 cm rakt fram mot ögonen (fortfarande i samma höjd)

Använd pekfingrarna till att försiktigt klia området

Blunda, visualisera att du har en fjäder på vardera sida som kittlar framdelen av den valnötsformade amygdalan (du kan visualisera den som en valnöt om du vill)

Visualiseringen förstärker och guidar KÄNSLAN av området du precis kliat på

Vad känner du?

Majoriteten av människor kommer få en direkt upplevelse i form av glädje, värme i bröstet, skrattanfall etc. Det underbara med detta är att amygdalan ljuger inte, du får direkt feedback om du gör rätt eller ej. Känner du inget så prova rör runt känslan i området, gå mot tinningarna, längre fram, bak, upp, ner. Amygdalan har individuella placeringar hos olika människor, men endast med små variationer. Du kommer känna när du träffar rätt.

I ett fåtal fall har jag varit med om att personen inte fått ut något av stimuleringen, men detta verkar höra till ovanligheterna. Aktiveringen har en ackumulerande effekt, d.v.s den blir starkare desto mer du använder den, då en neural koppling aktiveras allt lättare och starkare desto mer du aktiverar den.

Vad är DIN upplevelse? Kommentera gärna vad du upplevde av detta!

Kommer i inlägg framöver beskriva vad jag använder detta till, mina upplevelser och experimenterande. Tills dess, så klicka på!

Robin

15153223254_846c761098_z

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *