IQ och EQ

Alla har vi hört talas om vår (eller brist på) IQ, men vad är EQ? Det står för Emotional Quotient (Känslokvot), och kan kortfattat sägas vara vår känslomässiga intelligens.

EQ handlar om din förmåga till att förstå och kunna hantera dina egna och andras känslor. Om du t.ex gärna flaggar med det långa fingret när någon sveper förbi och tar parkeringsplatsen du precis siktat in dig på, eller är övertygad om att alla i motståndarlaget i fotboll faktiskt är idioter, då kanske inte EQ’t är på topp.

Det kanske inte är så märkligt att det är såhär. I skolan lär vi oss matte som grundämne genom att lösa tal, visar hur uträkningarna går till och kollar sedan resultatet. Vi lär oss manipulera nummer och ekvationer för att nå de resultat vi vill ha, och tvärs om. Vi får redskapen och sedan tränar vi.

Men hur är det då med våra känslor? Ingen kan neka den dagliga träningen av löpande känslor vi utsätts för, men var är redskapen? Hur når vi de resultat vi vill ha? Att gå igenom sin vardag utan känslomässig kontroll är som att segla utan segel, vi låter vågorna ta oss dit det råkar blåsa idag. Om inte vinden går i den riktigt vi vill så tar vi oss aldrig till vår destination heller. Med andra ord överlåter vi resultatet till omständigheterna.

Så vad är redskapen? Hur gör vi?

Ett av de bästa sättet att lära sig något är från de med mycket träning och kunskap i ämnet. Låt oss börja där.

En titt på världens lyckligaste människor

En artikel om Matthieu Ricard talar om att han troligen är världens lyckligaste man. Denna buddhistiska munk har lyckats förändra sin hjärnas kapacitet för lycka genom meditation. Matthieu är inte ensam om denna kunskap. Studier på meditation påvisar samma effekter på hjärnan:

  • Hjärnan är plastisk (dvs, föränderlig)
  • Hjärnan ökar aktiveringen av amygdalorna och frontalloberna (mer om dessa i framtida inlägg)
  • Träning ger färdighet
  • Hjärnan tror på det du säger till den
  • Tacksamhet kan vara vår största källa till lycka

Buddhisterna har länge hyllats som världens lyckligaste människor. När de försatt sig i meditation, likt Matthieu, har hjärnscannern visat att deras lyckoområden i hjärnan lyst upp som julgranar. Detta under vad som kallas för “tacksamhetsmeditationer” där de försätter sig i ett stilla tillstånd och fokuserar på allt de är tacksam för.

Vill du påverka din lycka utan att meditera så finns det andra redskap som bevisligen också fungerar effektivt. Genom att varje morgon, ta fram en bok och skriva ner några meningar om vad vi är tacksam för, kan vi påbörja en neurologisk förändring i hjärnan där vi tränar in oss på att aktivera våra glädjecentraler.

Med denna kunskap kan vi påbörja en naturlig vinkling mot positivt och lyckligt tänkande som överförs till alla aspekter i livet. Lycka är alltså något vi kan träna oss till, hellre än att lämna den till slumpen.

Men EQ handlar inte bara om lycka, utan om att kunna kontrollera sina känslor. Vad händer om vi utsätts för plötslig stress? Hur lugnar vi oss och skapar harmoni i kroppen?

Med förgående övningar som meditation och att föra tacksamhetsjournal så gör vi det redan svårare för oss själva att må dåligt, en sjysst egenskap. Det finns dock fler redskap som vi kan använda oss av, som har en direkt påverkan.

Genom att lära oss grunderna i hjärnans uppbyggnad, vilka delar som gör vad, och sedan lära oss aktivera de viktigaste delarna, så har vi direkt ett redskap för att:

  • Skapa lycka
  • Neutralisera stress
  • Öka kreativitet
  • Reglera kroppstemperatur
  • Aktivera endorfinutsläpp (avaktiverar även smärtsignaler)
  • Försätta oss i ett djupt meditationsstadie (transstadiet, med primärt Theta-hjärnvågor)

Detta och mycket mer kan påverkas genom att kontrollera den delen i hjärnan som kallas för “Mästerkompassen“. Det är delen som avgör om du kommer aktivera din mest primitiva hjärndelen som är reagerar istället för reflekterar, eller om du ska aktivera delen som kontrollerar din lycka, framtidstänk och kreativitet.

Detta är alltså att direkt reglera hjärnans funktioner, som fungerar chockerande väl. När jag lärt ut detta har jag fått höra allt från människor med utmattningssymptom som helt plötsligt börjat le och skratta för sig själv, och lyckats sitta och koncentrera sig på sina studier i timmar, till människor med kronisk huvudvärk som gått på större mängder dagligt smärtstillande som helt kunna sluta med det.

Kommer skriva mer om detta i kommande inlägg. Härlig cliffhanger där!

Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *