Klicka framåt – på Linnéas sätt

Robin har skrivit väldigt många, otroligt bra texter om hur man kan "klicka framåt" och hur du på så sätt blir lyckligare.
Du kan läsa mer här:

Hur du klickar amygdalan

Mästerkompassen

Ibland känns det dock som att Robin lever i en lite annan värld än oss andra vanliga dödliga, på gott och ont. Han har ett annat sätt att se på saker och ting, och främst av allt så har han kunskap om saker som väldigt få andra ens har hört talas om. Jag är otroligt glad att jag får lära mig av honom på en face to face - basis så att säga, för det han säger är otroligt nyttigt. För det mesta i alla fall (vill inte göra honom allt för mallig).

Nackdelen är väl att det han ibland försöker förmedla inte alltid riktigt går fram. Det är lite för invecklat och det kan ibland kännas för svårt att applicera på sitt eget liv. Även om man tycker det han säger låter bra. Han har dock blivit väldigt duktig på att ta ner svåra komplicerade saker till en mer lättförståelig nivå, troligtvis till stor del på grund av mig. Jag brukar få agera lite provdocka för vad som funkar att skriva haha!

Det är dock inte alltid jag är mottaglig för att göra alla de där tipsen som Robin har som skulle få mig att må bättre. Som jag har skrivit tidigare har jag problem med pmds, och till och från depression. Ju sämre dag jag har, desto svårare blir det såklart. Jag kan må skit och Robin ger försiktigt förslaget att "du kanske ska testa att klicka framåt älskling, eller ta en snabb kalldusch", men det går bara inte. Just då känns det bara löjligt och slöseri med tid.

Så då har jag fått hitta mina egna lösningar helt enkelt! 

Idag tänkte jag alltså skriva mina tips på hur du tillämpar "klicka framåt" (och blir gladare) utan att egentligen tänka på att du gör det!

Here we go:

*Klick klick*

Jag tänkte dock börja med en snabb liten inflik på "klickandet".
Robin använder sig som du kanske vet av tanken på en fjäder som försiktigt kittlar amygdalan och gör att du klickar framåt. Detta funkar faktiskt så där för mig, jag behöver ofta att Robin står och lätt masserar på rätt ställe, då kan jag inte sluta skratta! Riktigt häftigt!
Men det jag brukar använda när jag är själv är att jag helt enkelt försöker fokusera på amygdala - området och sen tänka *klick klick klick*. Sen sitter jag helt plötsligt där och skrattar för mig själv. 
Testade även detta (väldigt motvilligt) när Robin bad mig att klicka framåt en gång. Gick från att vara riktigt sur till att försöka hålla tillbaka ett stort leende haha!

Så om du vill fortsätta hitta och klicka amygdalan; testa dig fram till vilket tankesätt som funkar bäst för dig!

Musik

Få saker kan styra min sinnesstämning som just musik. Den kan både göra mig överlycklig och så att jag får ont i huvudet. I det här fallet vill jag såklart fokusera på det första.
Känner du dig nere och har svårt att tänka positivt, eller har problem med en uppsats eller något annat klurigt där du behöver ta fram din kreativitet; sätt på din bästa lista på Spotify! Gärna något som får dig att röra på dig. Låt dig verkligen gå in i musiken och släpp grubblet en stund. Jag väljer ofta lite äldre låtar som jag har många bra minnen till.
Du kommer märka att du snabbt blir både på bättre humör och att det blir lättare för dig att lösa ditt problem.
Du är nu nämligen framåt-klickad!

Doft

Robin har skrivit flera gånger hur dofter påverkas oss. Doften av sopor får oss att "må dåligt", medan doften av nybakade bullar får oss att må väldigt bra. Vi har olika ankringar till olika dofter, så använd det i din vardag.
Är jag nervös för något jag ska göra brukar jag ta på mig min favorit parfym så att jag får en extra boost av självförtroende. Känner jag mig nere försöker jag hitta något som helt enkelt bara luktar gott. Det kan t.ex. vara blommor, frukt, sköljmedel, vad som helst!

Ibland om jag är hemma luktar jag på Robins parfym och blir genast lugnare och mer glad.

Använd ögonen

Har jag riktigt svårt att bli på bättre humör eller bara behöver en paus från något som känns väldigt klurigt för tillfället så brukar jag titta på något roligt eller intressant.
Beroende på humör (och tid) så kan det vara allt från ett roligt klipp på Youtube (älskar gymfails och i stort sätt allt från Buzzfeed), till en långfilm. Gärna någon jag har sett innan och som jag vet är bra och att jag har en bra ankring till.
Ibland räcker det dock att jag bara tittar på en bild som förmedlar de känslan jag vill vara i. Sökte på avslappnande bilder häromdagen, funkade oväntat bra!

Hopp och skutt

Att röra på sig frigör endorfiner och gör oss glada och där med framåt-klickade. 
Det räcker egentligen med någon minut av att bara skutta runt och svänga på armarna för att det ska börja verka. Att lyssna på musik samtidigt gör det hela ännu mer effektivt. Men det spelar inte så stor roll om du bara vill fridansa lite (gör några moves på toan om du tycker det är pinsamt bland folk), göra några jumping jacks eller om du kör ett helt träningspass. All rörelse är bra rörelse, och det får dig att må bättre!

Sammanfattning

Du kanske har märkt temat i tipsen här ovan. De flesta handlar om att använda dina sinnen. Syn, hörsel, doft, känsel? och lite nostalgi på det. Inte för att det är något sinne, men det är effektivt. Hittar du något som fungerar för dig; använd det!

Det här är i alla fall hur jag klickar amygdalan framåt utan att faktiskt klicka den.
Hoppas det kan ge dig lite hjälp i vardagen och göra det lättare att förstå varför du mår som du gör vid vissa tillfället, och vad du kan göra åt det.

Ha det fint!

Linnéa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *