bra säng för bättre sömn

Maximera din Sömn

Varför vi är programmerade till att spendera flera timmar varje natt till att sova är ännu ett mysterium. Det vi vet är att vi behöver spendera en viss tid i Delta frekvens. Nackdelarna med sömnbrist är dock uppenbara. Efter endast en vecka med sömn på under 6 timmar, har det visat sig att runt 700 gener påverkas och förändras. Vi påverkas av att bland annat få:

  • Ökad hunger
  • Förminskad mängd hjärnvävnad (efter endast 1 natt med sömnbrist!)
  • Minskad EQ
  • Minskad fokus
  • Minnesproblem
  • Försämrat immunförsvar

Små smarta trick

Att mer sömn skulle vara bra för oss är ingen nyhet. Men trots så mycket forskning på de negativa effekter av sömnbrist, så finns det även en hel del forskning som pekar på att det inte handlar om mängden sömn, utan kvalitén.

sovande valpar

Förutom de klassiska råden att t.ex lägga sig samma tid, kommer här lite tips och tricks jag hittat längst vägen för förbättrad sömnkvalité vare sig du sover 6 eller 9 timmar om natten:

  • Sov i ett kolsvart rum
  • Sov på rygg
  • Hitta en kudde som gör nacken rak och avslappnad (kan vara värt att sova på allt lägre kuddar trots en tids invänjningsperiod för att skapa bättre hållning i kroppen)
  • Använd Magnesium eller ZMA (använd gärna affiliate-länkarna och stöd oss!)
  • Meditera innan läggdags
  • Skaffa appen Twilight/f.lux (Android/iOS) till mobilen och f.lux till datorn.
  • Sätt din Intention till att vakna upp pigg!
  • Koka upp vatten och blanda i 1 tesked honung, samt 1 tesked äppelcidervinäger (ekologiska!). Funkar som magi för snabbare insomning för mig.

Jag har aldrig kunnat sova på rygg. Men genom att klicka framåt så klarar jag att somna i den positionen varje gång. Trots att det aldrig känns riktigt bekvämt så somnar jag märkligt nog lika snabbt om inte snabbare än i andra positioner, och känner mig alltid mer utvilad på morgonen.

Appen Twilight/f.lux sätter ett rödfilter över skärmen, vilket blockerar det blå ljuset den producerar. Detta blå ljus hämmar produktionen av kroppens sömnhormoner och håller dig vaken. Tanka f.lux till datorn här. Jag har kört med dessa oavbrutet i närmare ett år nu.

Har använt ZMA nu i flera år p.g.a dess positiva effekter på sömnen. Har endast på senare börjat experimentera med att använda Magnesium istället.

Intressant nog har jag även märkt en STOR påverkan av att sätta intentionen. Varje gång jag gått och lagt mig med tanken "imorgon kommer jag vara riktigt trött", så har det stämt. När jag istället tänkt "imorgon kommer jag hoppa direkt ur sängen och vara pigg!" så har det stämt, även fast det varit på så lite som 5 timmars sömn!

Övriga resurser

Ungefär 33% av våra liv spenderas till att sova. Vi lägger oss, och vaknar sedan upp ca 8 timmar senare, ofta utan något form av minne vad som hänt under all denna tid. Vi spenderar alltså en tredjedel av våra liv i ett väntrum!

På frågan vad som är människans mest grundläggande misstag, svarade Idries Shah:

To think that he is alive, when he has merely fallen asleep in life's waiting-room.

För att få ut mer av denna omedvetna tredjedel av våra liv så finns det ett par saker vi kan göra:

Lär dig minnas och förstå dina drömmar.

Vakna upp och styr dina drömmar.

Sov gott och dröm lucidt!

Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *