Min favorit uppvärmning!

En standard uppvärmning brukar ju för det mesta vara något som får igång kroppen och ökar pulsen så att musklerna blir redo för att arbeta, t.ex. jogga, använda en konditionsmaskin eller göra olika stora rörelser m.m. Personligen tycker jag om att både få igång pulsen men även aktivera kroppen lite extra, gärna med lite rörlighet inbakat. Idag tänkte jag visa en av mina favoritövningar som jag alltid har med i både min egen uppvärmning men även i mina kunders. En kund beskrev den som att den verkligen får igång musklerna på djupet istället för att bara göra kroppen varm som många andra övningar.

Jag kallar den för kålmask-flow.

Så här gör du: 

Börja ståendes. Böj dig ner med relativt raka ben (passa på att stretcha lite baksida lår), sätt händerna framför fötterna och börja gå ut med händerna tills du står i en planka. Fötterna är kvar på samma ställe hela tiden. Spänn magen och kroppen när du kommer ut så att du inte börjar översvanka.

Tryck sedan bak rumpan och "pressa" in huvudet mellan armarna. Jag vill mest åt stretchen i ryggen och axlarna, så om du kan ha raka ben och samtidigt få in huvudet så är det toppen. Kan du inte ha raka ben (som jag) så böj dem bara lite. Stå här i 2-5 sekunder innan du går tillbaka till plankan igen.

Från plankan lyfter du sedan fram höger fot till utsidan av höger hand. Sträva efter att ha det bakre benet så rakt som möjligt (kan stretcha lite i ljumskarna/höften). Lyft sedan upp höger arm och titta på handen, stanna i någon sekund innan du går ner och gör samma sak på vänster sida.
När du har gjort på båda sidorna hamnar du tillbaka i plankan igen. Klättra sedan tillbaka med händerna likadant som innan tills du kommer upp till stående.
Repetera ca 5 gånger.

Jag älskar verkligen den här övningen som jag har slängt ihop med inspiration från gymnastiken och så kallad flow (där av namnet).

Testa du med! Kanske blir det även din nya favorit.

Linnéa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *