multivitaminer

Multivitaminer: Fungerar de?

Tidigare så skrev jag om vilka kosttillskott jag tar, och hur de är anpassade efter mina behov och levnadsvanor. Men är inte det bara en galet krånglig omväg när vi har multivitaminer? Istället för att rannsaka sina brister och leta upp vilken mängd som behövs för att fylla bristen, och vad som har en bra upptagningsförmåga, skulle det inte räcka med att ta en multivitamin och fylla hela dagsbehovet?

Multivitaminer fungerar inte

Tyvärr inte! På papper låter det perfekt, men det finns ett flertal saker som gör att det hela kraschar i praktiken. Här är en titt på några av problemen:

1. Studierna säger allt

Ändlösa mängder studier med upp till 400.000 människor åt gången visar alla på samma sak: multivitaminer påverkar varken dödligheten (du lever inte längre), hjärt och kärlsjukdomar eller cancer. Ingen som helst skillnad har visats på långvariga studier som jämfört multi-vitaminarna med placebogrupper.

2. Vitaminerna/mineralerna motverkar varandra

Att ha hela dagsbehovet samlat på ett intag låter som sagt som en fantastisk idé på papper, men dessa vitaminer och mineraler har inte gått sin helg-kurs i team building.

Järn påverkar upptaget av zink och koppar. Vitamin E och A kan motverka vitamin K. Magnesium och kalcium har en komplicerad relation och förtrycker varandra.

Den mänskliga kroppen är i behov av 24 livsviktiga vitaminer och mineraler, att blanda och få i sig alla dessa i ett intag fungerar helt enkelt inte.

3. Vi är alla olika

Hur vi än vrider och vänder på det hela, är vi alla individer med olika livsstilar, kostvanor, problem, styrkor och upptagningsförmågor. Att ta fram en multivitamin som baseras på Knut 45 år, mestadels stillasittande med ett kontorsjobb, kommer inte fungera särskilt väl för Astrid 25, som tränar 7 dagar i veckan och lever som en elitatlet.

Majoriteten av de rekommenderade nivåerna för både vitaminer och mineraler är för övrigt LÅNGT under dess effektiva nivå. Att ta dessa på deras RDI (Rekommenderat Dagligt Intag) kommer troligtvis inte göra mycket för dig ändå.

4. Isolering fungerar inte alltid

Precis som det inte alltid är effektivt att isolera en liten muskelgrupp i sin träning för att göra hela kroppen funktionell, kan det vara likadant vid vitaminer och mineraler. Kanske är det så att många andra mikronutrienter och fytokemikalier som finns i bland annat frukt och grönsaker är vad som får dem att verkligen fungera. Vi vet inte riktigt ännu, det enda vi vet är att multivitaminer inte verkar fungera. Alls.

Mest näringsrika alternativen

För dig som redan nu slängt din burk med vad du trott vara ren hälsa i piller-form, så kommer här en lista med några av de mest näringsrika sakerna du kan stoppa i dig. Notera att frukt inte ens kommer med på listan. De är inte dåliga, men grönsaker är så pass mycket bättre!

  • Vattenkrasse
  • Kål och grönkål
  • Betor
  • Spenat
  • Bladsallad
  • Persilja
  • Grön kålrot
  • Gräslök
  • Rödpeppar

Ser ut som en fantastisk salladsblandning, eller vad säger du?

Grönsaker

Slutligen

Vitamin och mineralbrister existerar fortfarande, trots bra intag av både frukt och grönsaker. Svaret är dock inte multivitaminer.

I detta inlägg går jag igenom ett flertal kosttillskott som jag tar, och varför.

Som jag skrivit innan, så är jag av åsikt att vi överlever utan kosttillskott, men kan få ett längre och bättre liv om vi lär oss lite om våra brister och fyller dessa luckor.

Det enda tillskott jag känner att ALLA skulle må bra av (såvida du har samiskt ursprung och potentiellt lever på isfiske) är Omega-3 tillskott. (obs: affiliate länk. Köper du från länken får PT-paret en liten donation av köpet, det påverkar inte priset men hjälper oss massivt!). Deras fördelar är beskrivna i tidigare artikel jag länkat till ovan.

Som sagt, kosttillskottsvärlden är en riktig djungel. I kommande inlägg ska jag fortsätta göra mitt bästa för att göra denna värld så simpel och enkel som möjligt!

Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *