Pre-Workout

Pre-Workout (PWO) – Är det värt det?

Jag får ofta frågan om vilken PWO jag använder, och vilken jag rekommenderar. Den första frågan är intressant eftersom den förutsätter att jag använder det överhuvudtaget.

Först tar vi och kikar på vad det är!

PWO?

En PWO är ett kosttillskott du intar innan en träningssession. De innehåller ofta olika blandningar för att öka din fokus och uthållighet, och delas in i kategorier av stimmade (uppiggande) och stimfria (icke-uppiggande).

PWO ger ofta en stickande känsla i kroppen som många uppfattar som obehaglig, andra älskar den (som jag). Fokuset du får är obegripligt! Det blir ett intensivt tunnelseende där du känner dig ostoppbar, och allt du ser framför dig är hur du fullständigt bemästrar din nästa övning! Många framkallar även en högre mängd kväveoxid i musklerna, vilket vidgar dina blodkärl och ger en massiv pumpkänsla, som bland annat muskelbyggare älskar.

Min åsikt på PWO

Trots den färgrika beskrivningen ovan, så är jag inte ett fan av PWOs. Det är heller inget jag brukar rekommendera till någon.

Problemet med PWOs som jag ser det, är bland annat syftet till att ta dem. Här är de främsta anledningarna till varför jag tog dem, och som jag hör andra ta dem:

  1. Du är trött och vill ha mer energi till din träning
  2. Du vill träna hårdare
  3. Du vill finna ny motivation till träningen

Att ta PWO för att behandla någon av dessa, är för mig symptombehandling. Och detta gör vi tillräckligt av i väst redan. 

Är du trött och vill ha mer energi, så döljer du bara kroppens feedback av återhämtning och behöver ta hand om dig själv. Alternativt så täcker du för ett dåligt träningsschema du använder dig av.

Vill du träna hårdare så är du fortfarande ute och cyklar i min åsikt. Problemet för oss drogfria tränande är att vi behöver träna SMARTARE och inte HÅRDARE. Din återhämtningsförmåga är inte så bra som du tror för varken styrkeutveckling eller muskeluppbyggnad. Det absolut vanligaste misstaget jag ser i gymmet bland dedikerade tränande är att de tränar för hårt. Läs mer om effektiv högfrekvensträning.

Behöver du ett kosttillskott för att finna motivation till träningen så rekommenderar jag att du går djupare inåt och frågar dig själv, vad vill du egentligen med din träning? Vad behöver du för att finna ditt inre driv? Yttre motivationer kommer inte vara hållbart, du behöver finna din inre motivation.

Rekommendationer

PWO kan vara ett otroligt användbart verktyg då du verkligen behöver prestera dock, som t.ex under tävling. Detta gör användandet väldigt oregelbundet och kommer då ge en ännu starkare effekt.

För dig som redan är i PWO-landet och har avfärdat det jag sa innan som totalt nonsense, alternativt tränar i semi-regelbundna intervaller, så kommer här ett par recensioner av olika PWOs jag själv kört med. Länkarna är affiliate-länkar, för dig som vill stötta mig och Linnéa här på PT-paret!

No-Xplode

Pre-workout NO-Xplode

NO-Xplode var ett av de första PWOs jag använde mig av. Versionen här är 3.0, de jag använde mig av var originalet och 2.0 så jag kan endast tala av min erfarenhet från de jag använt och lämna resten till slumpen på den förhoppningsvis förbättrade versionen.

Produkten gav ett medelmåttigt fokus, en hel del kittlande i kroppen och ett massivt tryck i musklerna. För den som gillar att träna efter en pump kommer detta som sänt från ovan. Mitt problem var dock med 2.0 att den var riktigt taskig mot magen. Mig mage klarar av det mesta, men här tog det emot av någon anledning. Jag träffade fler som hade samma upplevelse, och för några var det inga som helst problem.

Jag har ingen aning om hur versionen 3.0 utvecklats från mina tidigare erfarenheter. Höjdpunkten för mig med denna var helt klart pumpen i musklerna.

Denna innehåller även stora mängder koffein, ha det i åtanke ifall du kör din träning på kvällen, då kan en stimfri produkt vara mer värt det för dig.

Pow3rd

Pre-workout pow3rd

Pow3rd är en klenare PWO som ger en medelmåttig effekt av pump, fokus, uthållighet och uppiggande effekt. Är du väldigt känslig för stimulanter (t.ex dricker inte kaffe) och är nervös för att prova en PWO, kan detta vara ett bra första val. Om inte så skulle jag kika vidare.

Animal M Stak

Pre-workout animal m stak

Animal M Stak är ett av de mer imponerande kosttillskott jag använt mig av. För mig som känslomänniska är det förvirrande när jag inte känner av effekterna direkt i kroppen av kittlande, ökad fokus, pump etc. På den fronten är denna en av de klenare PWOs jag använt mig av.

Men! Jag har aldrig sett så mycket ökning i mina lyft som när jag använde denna. Återhämtningen var starkt förbättrad, träningen var förbättrad, men detta insåg jag endast tack varje att jag bokförde ALLA mina träningspass och kunde se hur jag gått från stagnation till utveckling under tiden. Min erfarenhet var att detta fungerade grymt bra för styrkeökning, och effekten på muskeluppbyggnad var ingenting jag noterade.

Träffade fler som använde sig av detta som även de bokförde styrkeökningar i sina träningsjournaler under tiden.

Neurocore

pre-workout neurocore

Neurocore påminde mig en hel del om Pow3rd, inte särskilt imponerande. Trots att jag var stimulant-känslig under tiden jag tog den, behövdes direkt en större dos för att uppnå medelstora effekter. Denna kändes mest som att överdosera på kaffe. Om det ska vara effekten, så väljer jag hellre att överdosera på kaffe..

Sammanfattning

Jag är inte ett särskilt stort fan av PWO.

De har dock sina användningsområden, som t.ex under tävling.

NO-Xplode är favoriten för muskeluppbyggnad.

Animal M Stak är favoriten för styrkeökning.

Kom ihåg att alla dessa PWOs innehåller Kreatin Monohydrat, vilket är i min åsikt världens bästa kosttillskott. Tar du redan kreatin så ersätter PWOn det. Dubbel dos ger ingen effekt.

Lycka till i djungeln!

Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *