Små tips på motivation

Idag satt jag och tänkte på det här med motivation. Hur svårt det kan vara att både hitta den från första början, men också att behålla den när det väl har gått en tid. Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina bästa tips på hur man kan hålla motivationen uppe.

Allt funkar såklart inte för alla, men det kan vara värt ett försök!

  • Hitta ett mål
    Ett mål ska vara SMART (Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbestämt). Kom fram till vad du är ute efter och när du ska ha nått det och du är en bra bit på vägen.
  • Visualisera
    Något som fungerar väldigt bra för mig är att tänka mig själv när jag har nått mitt mål. Om jag har som mål att lyfta 100kg i marklyft och det känns väldigt motigt att komma iväg till träningen så tänker jag på när jag står där med stången upp om 2 månader och hur jäkla skönt det kommer kännas då.
    Eller när jag skulle gå ner i vikt tänkte jag på ett läger jag är på varje sommar (mitt mål var att gå ner x antal kilo tills dess). Där går man nämligen runt i i sport-bh och shorts i en hel vecka och det pushade mig enormt när det tog emot under mina träningspass.
  • Bilder och texter
    Det kan ju låta klyschigt med motiverande texter och liknande, men jag tycker ändå om det. Det gäller ju att hitta något som får igång dig. Sätt upp texter eller en bild på något som får dig att tänka på ditt mål och varför du gör det här. Placera det där du ser det ofta eller där dina frestelser finns (t.ex. i/på kylskåpet eller i skafferiet).
    Om ditt mål handlar om träning och du tränar på bestämda tider; lägg in ett alarm med en text som sporrar dig när du vet att behöver göra dig i ordning för passet.
  • Hitta en kompis
    Eller en släkting eller partner som vet om ditt mål och som kan stötta dig. Förslagsvis någon som klarar av att vara lite tuff mot dig när du behöver det. Att hitta någon att nå ett mål tillsammans med är också jättebra, förutsatt att ni båda pushar varandra i rätt riktning.

Lycka till!

Linnéa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *