Träningstips!

Att få till sin träning är inte alltid lätt. Motivationen tryter eller när tillfället väl kommer så vet du inte vad du ska göra. Listan kan göras lång på anledningar till varför det kan ta emot att masa sig ur soffan och röra lite på sig.
Men vägen dit behöver inte vara så krånglig egentligen, idag tipsar vi om 5 enkla medel för att underlätta både innan, under och efter ditt träningspass! Och se till att det verkligen blir av!

Boka in

Tänker du ofta att du sak träna men har svårt att komma till skott? Boka in din träning i kalendern!
Bestäm dag och tid du ska träna, skriv in i telefonen eller i almanackan och håll fast vid det du har skrivit. 
Beslutet brukar bli mycket enklare om du redan har gjort upp tid för att träningen ska bli av.

Planera innan

För att slippa virra runt som en förvirrad höna på gymmet, eller bara få till ett halvdant träningspass för att du inte riktigt vet vad du ska göra: bestäm vad du ska träna innan du börjar!
Bestäm vad för slags träning, vilka övningar, set/reps eller tidsintervaller. Du kommer märka hur skönt det är att passet bara rullar på utan långa funderingar över nästa övning eller tankar  på om "du kanske ska lägga till något i alla fall". Är passet bestämt så kör du efter det!

Ankra en plats

Att ankra en plats till något kan vara väldigt smidigt och användbart. Många gör väldigt snabbt en ankring till gymmet, det är där man tränar. Sängen är ankrad till att sova och i soffan tittar man på tv t.ex.
Om du kör hemmaträning är det en stor hjälp om du ankrar platsen du tränar på till just träning. När du sen befinner dig där kommer beslutet om att träna kännas både lättare och mer naturligt. 

Tänk matsmart

Vet du om att du har svårt att hitta energin till att träna om du inte får äta något innan, eller dippar ditt humör om du inte får dig något snabbt efter passet? Även här är svaret: Planera! Ta med något litet och smidigt om du ska träna efter jobbet, eller om du behöver något efter gymmet. Tränar du hemma så planera in ditt pass så att du ligger på en bra energinivå, men även här kan du äta något litet antingen före eller efter ditt pass.

The buddy-system

Att träna med en kompis kan vara en stor hjälp om du har svårt att komma till skott på egen hand. Du får automatiskt med de två första tipsen på den här listan, boka in och planera, eftersom ni bokar in vilken dag och tid ni ska träffas och oftast bestämmer ni även samtidigt vad det är ni ska göra på passet. Två flugor i en smäll! Extra plus är att du har någon som hejar på dig under passet, och du får svårare att ställa in!

Där har vi listan. Tricket är alltså att strukturera upp och planera så att det blir tydligt för dig när du ska träna, vad du ska göra och hur det ska gå till (mat,kläder,plats m.m.)

Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen mot dina mål!
Happy training!

Linnéa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *