Träna hjärnan och koppla ihop puzzelbitarna för utveckling

Upptäck din förändring

Du är ditt egna bevis!

Att klicka framåt har en massiv mängd fördelar, som jag skrivit en hel del om i tidigare inlägg. Denna underbara och simpla teknik kan snabbt få oss att byta sinnesstämning och aktivera våra mer avancerade delar av hjärnan (frontalloberna). När vi väl börjar få detta till rutin och glädje blir till vardag, så börjar vi förändras. Förändringen är oftast mycket progressiv och du kommer troligen inte märka den. Problemet med detta är att plötsligt blir det lätt att tro att ingenting händer.

Lösningen

Börja notera förändringar du märker med dig själv. Är du extra bekväm med att göra någonting nu som du inte varit förut? Har du börjat göra något du aldrig gjort innan? Har du ändrat tankegång inom något du tänkt på länge? Alla förändringar är intressanta, men större och konkretare exempel kan vara enklare att känna igen.

upptäck din förändring genom att notera dem

Mina förändringar

Jag upptäckte själv hur saker jag länge haft svårt för, helt plötsligt börjat förändras. Här är några exempel:

  • Började sjunga konstant runt Linnéa - Jag har alltid älskat att sjunga, men varit för obekväm för att göra det. Plötsligt kunde jag inte sluta, och det har aldrig känts naturligare.
  • Kände mig mer öppen och bekväm runt andra - Mitt naturliga stadie har alltid varit introvert, och jag har trivts som bäst av att vara ensam. Nu var det underbart att vara kring andra!
  • Mindre rädsla i alltAllt tonades ner ett steg. Läskigt gick ner till obehagligt. Obehagligt till bekvämt. T.ex att framföra presentationer var nu inte längre läskigt, bara obekvämt.  Likadant att köra bil i vänstertrafik.
  • Mycket mer energi, skratt och njutningNär frontalloberna kickar in blir allt barnsligt roligt. 
Visualisera en fjäder för att klicka framåt och skapa förändring

Kedjereaktionen

En förändring skapar en kedjereaktion av fler förändringar. Nyckeln ligger i att hitta en trigger som påbörjar dominoeffekten.

dominoeffekten av att positivt träna hjärnan

En trigger kan vara allt från att förändra vanor och rutiner till att börja klicka amygdalan framåt. Oavsett vad det är du gör, notera ner din resa. Ibland har vi perioder där vi mår så otroligt bra, och andra gånger motsatsen, utan att vi fullt förstår varför. Vi kommer då lätt till slutsatsen om att hur vi mår är utom våran kontroll. Det är inte sant! Vi är bara inte medvetna om processen. Här börjar vi skapa medvetenhet, genom något så simpelt som att använda penna och papper! (Alternativt ett noteringsprogram på mobilen).

Trevlig resa!

Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *