Utmana dig med hjälp av att klicka framåt

Utmaningar [video]

Att utmana sig själv är en av många metoder för utveckling. Känner du rädslan och pirret i kroppen inför det du ska göra? Osäkerheten över om du kommer klara det eller inte? Dessa är ofta symptom på utveckling som är på väg at hända.

Din hjärna går från kopplingen "det här går inte" till "det gick skitbra!". Den nya kopplingen blir då: "Det här går!". Skapa tillräckligt många sådana kopplingar så kommer du inse att du och din hjärnas potential är gränslös.

3 Nivåer av Utmaningar

Nivå 1

Här är dina mål som du VET att du kommer uppnå. Detta kallas att vara på den säkra sidan. Du kommer klara utmaningen framför dig, troligtvis med minimal ansträngning också.

Exempel

Någon gång under nästa månad tänker jag prova ta en kalldusch.

Nivå 2

Här sätter du en utmaning som gör dig nervös, bara tanken får det att pirra i magen. Du vet kanske inte hur du ska klara av det, varken psykiskt, fysiskt eller kunskapsmässigt. Men du vet helt säkert att om du verkligen vill, så går det.

Exempel

Varje morgon under 3 månaders tid, tänker jag ta en kalldusch det första jag gör när jag vaknar upp.

Nivå 3

Här sätter du upp en utmaning som är helt orealistisk. Resultatet kan mycket väl vara möjligt, men p.g.a andra begränsningar som t.ex tiden för utmaningen så kommer målet inte att kunna uppnås.

Exempel

Inom denna månad tänker jag ta ett 2 timmars långt isbad.

Konsten att Sätta Mål

Den nivå vi vill ligga på är nivå 2. Där sker den kraftfullaste formen av utveckling, och vi kan konstant sätta ribban högre och högre.

Genom att lära oss sätta mål så påskyndar och effektiviserar vi processen. Här är ett mycket effektivt sätt att hitta och sätta dina mål:

  1. Lär dig sätta mål med Coach Jesper.
  2. Lär dig mer hur du behåller motivationen och skapa en Motivation Board.
  3. Använd dig av Redskapsakrivet.
  4. Gå till handling!

Lycka till!

Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *