ägg världens bästa råvara

Världens bästa råvara? [Video]

Det finns många olika sätt att äta på, och av många olika anledningar. Du har säkert hört talas som ett flertal:

  • 5:2 periodisk fasta
  • 16/8 fasta
  • LCHF
  • Paleo
  • Vegetariskt/Veganskt
  • Kaloriräkning
  • Rawfood

Etc etc. Dieter och matfilosofier åsido så finns det en råvara som verkligen står ut, som uppfyller en nästan komplett näringsprofil.

Veganer, håll för ögonen nu.

Ägg

Kan du tänka dig? Ägg! Det kan verkligen mina arbetskollegor, som ser mig trycka ner 7-8 st till middag på jobbet (ja, personalrummet luktar lite mysko..).

Näringsprofilen på ägg är helt makalöst, ett endaste ägg innehåller:

  • 7 gram högvärdigt protein
  • 5 gram fett
  • Vitamin A
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Vitamin K
  • Flertal B-vitaminer
  • Folsyra
  • Riboflavin
  • Kalcium
  • Jod
  • Zink
  • Selen
  • Magnesium
  • Järn

Rätt imponerande eller hur? Ägg innehåller i princip alla viktiga vitaminer och mineraler du behöver förutom Kalcium och Vitamin C.

Ät äggulan

Tyvärr så uppskattar inte alla smaken av ägg, eller vad säger du, Linnéa? (referensen är för övrigt till Jockes första vinterbad).

En föråldrad livsmedelsrekommendation är att inte äta äggulan, eller minimera mängden äggulor som äts.

Problemet med detta är att då missar vi all näring. I princip alla vitaminer och mineraler sitter i äggulan, och det vi hittar i äggvitan är främst protein.

Men om allt vi är ute efter sitter i äggulan, varför har vi då blivit upplärda att undvika den?

Kolesterolrädslan

Runt 1970-talet sammansattes några luddiga studier om att ökade intag av kolesterol ledde till hjärt-kärlsjukdomar.

Senare lyckades det påvisas att det finns bra kolesterol (vilket ägg är FYLLT av) och dålig kolesterol.

Trots detta fanns ändå en oro till att överdrivet intag av kolesterol skulle kunna vara skadligt.

Vi fick då lära oss att kroppens egna produktion av kolesterol minskar när vårt intag av kolesterol från mat ökar.

Med andra ord, kroppen kan själv balansera ut sitt egna intag av kolesterolet.

Problemet var nu löst, och livsmedelsverket säger i princip att du kan äta så mycket ägg med äggula du vill (oavsett vad din mormor tycker om saken).

Fördelarna med ägg

Ägg är bra för dig som vill:

  • Gå ner i vikt
  • Öka muskelmassa
  • Öka näringsintaget
  • Må bättre
  • Mätta hungerkänslorna

Slutbudskap: Ät ägg!

Trevlig helg!

Robin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *